۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۲۸۷۱۳
حجت الاسلام شکوری:

جامعه امروز نیازمند وقف در زمینه‌های علمی است

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان این که جامعه امروز نیازمند وقف در زمینه علمی است، گفت: متولیان نسبت به آمار پایین کتابخوانی در جامعه بی تفاوت نباشند و شرایط لازم را برای انس بیشتر مردم با کتاب و مطالعه فراهم کنند.
امام جمعه خوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری عصر امروز در همایش تجلیل از اهدا کنندگان کتاب که در دانشگاه آزاد واحد خوی تشکیل شد، اظهار داشت: جامعه امروز نیازمند وقف در زمینه علمی است.


وی با بیان اینکه آمار کتابخوانی در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است، افزود: متولیان کتاب بی تفاوت نسبت به این امر بی تفاوت نباشند و شرایط لازم را برای انس بیشتر مردم با کتاب و مطالعه فراهم کنند.


امام جمعه خوی با اشاره به جایگاه وقف فرهنگی در طول تاریخ، بر لزوم احیای این جایگاه در عصر کنونی تأکید کرد و  اذعان داشت: در کشور ما تیتراژ کتاب بسیار پایین است و شیوه و روش آموزشی نیازمند آسیب شناسی و تغییر است.


حجت الاسلام شکوری افزود: بالا بودن قیمت کاغذ کتاب، قیمت گذاری غیراستاندارد کتاب، پایین آمدن قدرت خرید مردم از جمله عوامل تأثیرگذار در پایین بودن آمار کتابخوانی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علاقه مندی افراد به وقف کتاب به حوزه های علمیه در گذشته، گفت: حوزه های علمیه در گذشته کارکردي گسترده تر از امروز داشتند به طوری که افزون بر دانش ديني  ديگر عرصه های علمی هم مورد بحث وبررسي قرار مي گرفت.


وی بیان داشت: به تعبير ديگر مدارس علميه در گذشته هم حوزه هاي علميه براي تحصيل علوم ديني بود وهم دانشگاه هايي براي پژوهشهاي تجربي بود از اين رو همه نوع دانشجو در آن گرد مي آمدند.


حجت الاسلام شکوری گفت: با توجه به نبود امکان برای بیشتر افراد جهت تهیه کتب لازم جهت تحصیل و پژوهش در هر مدرسه اي بنا بر وسعت و نوع گرايش، کتاب خانه هايي خاص تدارک ديده مي شد که به طور معمول همه کتاب هاي اين مراکز وقفي بود.


امام جمعه خوی در پایان با اشاره به نقش کتب وقفی در تمدن اسلامي اظهار داشت: کتاب مهمترين نقش را در تمدن ایفا می کند هرمقدار ميزان بهره گيری از کتاب در جامعه ای فزونی پيدا کند، امکان شکل گيری يک تمدن در آن جامعه بيشتر مي شود  و اگر تمدنی شکل گرفت کتاب بهترين نقش را در گسترش آن و ماندگاری آن دارد./202/936/ب1

ارسال نظرات