۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۴۲۸۷۰۵
پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه:

«رساله عملیه» رسانه‌ها تدوین شود

پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه در نشست علمی درآمدی بر الزامات رسانه دینی با بیان اینکه رساله توضیح المسائل برای رسانه ها ضروری است، گفت: امروز در عرصه ای زندگی می کنیم که رسانه در مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تعیین کننده است و این رسانه ها هستند که به افکار عمومی جهت می دهند و آینده را ساماندهی می کنند.
استادیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا استادیان پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه در نشست علمی درآمدی بر الزامات رسانه دینی که ظهر امروز در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی(س) برگزار شد، گفت: رسانه ای اسلامی است که تمام ارکان و اصول آن اسلامی باشد و اگر صرفا موضوع آن دین باشد به آن «رسانه» اطلاق نمی شود.

 

وی افزود: رسانه دینی براساس نرم افزار فقه و ارزش های اسلامی نهادینه شده است و تلاش می شود تا اسلامیت در تک تک ابعاد و اجزای آن رعایت شود.

 

استادیان با اشاره به ادله قرآنی و روایی در تاسیس رسانه بیان داشت: امروز در عرصه ای زندگی می کنیم که رسانه در مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تعیین کننده است و این رسانه ها هستند که به افکار عمومی جهت می دهند و  آینده را ساماندهی می کنند.

 

وی با بیان اینکه امروز رسانه دینی متکی بر دو عنصر تعهد و تخصص رسانه ای است، گفت: متأسفانه امروز رسانه رساله توضیح المسائل ندارد.

 

پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه از جمله کارکردهای مثبت رسانه را غنی سازی ادبیات، فرهنگ گفت و گو در جامعه، نهادینه کردن فرهنگ پرسش گری و ارتقاع سطح آگاهی های سیاسی و اجتماعی و مشارکت در تولید فکر و اندیشه بیان کرد و افزود: در عصری که آن را عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات نامیده اند باید سهم دین در عرصه رسانه بیش از وضعیت موجود باشد.

 

وی در ادامه به کارکردهای منفی رسانه اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه امروز برخی از رسانه ها به خصوص رسانه های اپوزیسیون و رسانه های برخی ادیان و فرق بر روی مخاطب فارسی زبان تمرکز کرده و به انتشار شبهات نسبت به اصول و فروع مذهب تشیع می پردازند که این وظیفه رسانه ها است که در عرصه میدان جنگ نرم با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبیین و ترویج ارزش ها و آرمان های اسلامی توسط رسانه ها تعمیق بخشید.

 

استادیان با انتقاد از کم رنگ بودن سواد رسانه در جامعه بیان داشت: سواد رسانه به این معنا است که مخاطب آگاه باشد که این پیام از چه کسی و در جهت چه منافعی صادر شده است.

 

پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه در ادامه گفت: سواد رسانه یک نوع درک متکی بر مهارتی است که براساس آن می توان انواع رسانه ها و تولیدات مختلف آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد./1325/پ202/س

 

ارسال نظرات