۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۲۸۶۲۲

بلوف عملياتي امريكا در عراق و سوريه

يكي از تاكتيك‌هاي سياسي و عملياتي امريكايي‌ها حداقل در يك‌سال گذشته در عراق و سوريه اين بوده تا به اشكال مختلف از روند فرسايش و نابودي تروريست‌ها در اين دو كشور جلوگيري كند.
انفجار عراق

به گزارش سرویس پیشخوان حبرگزاری رسا، يكي از تاكتيك‌هاي سياسي و عملياتي امريكايي‌ها حداقل در يك‌سال گذشته در عراق و سوريه اين بوده تا به اشكال مختلف از روند فرسايش و نابودي تروريست‌ها در اين دو كشور جلوگيري كند. در سوريه با اجراي عمليات‌هاي مهلك روس‌ها عليه تروريست‌هاي داعش و القاعده و بقيه عناوين رنگارنگ تكفيري كه بنيه مالي و تسليحاتي و بشري آنها را به شدت زير فشار قرار داد، از سوي امريكايي‌ها راهي جز برجسته كردن ضرورت آتش‌بس و كمك‌رساني به مناطق مختلف باقي نماند.

اكنون كه اين ترفند كاركردهاي خود را از دست داده و نمي‌توانند با پوشش آتش‌بس، تقويت تروريست‌ها از مرزهاي تركيه و اردن را دنبال كرده و به طور همزمان عليه مناطق آزاد شده از تروريست‌ها عمليات كنند، بايد براي تنگناي جديد فريبكاري جديدي به اجرا بگذارند.

اين تنگنا با اعلام رسمي روس‌ها براي اجراي عمليات هوايي پرشدت از روز چهارشنبه كه در ادلب و مناطق شمالي و غربي حلب و مناطق مياني سوريه اجرا مي‌شود، امريكايي‌ها و سعودي‌ها را به دست و پا انداخته است و موضوع آماده شدن براي حمله به رقه كه مركز اصلي داعش است را مطرح مي‌كنند.

حال آنكه حمله به رقه با تكيه بر كردها و تعداد محدودي  از نيروهاي امريكايي، يك خودكشي براي آنهاست، خصوصاً اينكه ترك‌ها با فعال شدن كردها در مناطق شمالي سوريه به هيچ وجه موافق نيستند، يعني حمله به رقه يك بلوف نظامي است تا عمليات عليه طيف گروه‌هاي القاعده با نام‌هاي جبهه النصره و جيش‌الفتح و احرار و ... تا ترديد دنبال شود و روس‌ها و دولت سوريه نگران اقدام يكجانبه امريكا در رقه شده و اين حملات ضدالقاعده را متوقف كنند.

در عراق نيز تمامي صاحبنظران مي‌دانند كه فلوجه، نقطه اساسي براي داعش و ناامني در بغداد و چندين استان در پيرامون بغداد است كه با آزادسازي آن، داعش در موصل به يك قرباني محصور تبديل مي‌شود، لذا از مدت‌ها قبل امريكايي‌ها با كارشكني براي حضور حشدالشعبي در آزادسازي استان الانبار، روند عملياتي را كند كردند و اكنون كه اجماع دستگاه‌هاي سياسي، نظامي و امنيتي عراق بر اولويت آزادسازي فلوجه قرار گرفته، تلاش مي‌كنند موضوع حمله به موصل را برجسته نمايند.

آزادسازي فلوجه و حملات هوايي و زميني به تروريست‌هاي القاعده در پيرامون حلب و استان ادلب و در مرزهاي سوريه با تركيه، كمر تروريسم و پياده‌نظام تكفيري براي امريكا را خواهد شكست و بلوف عملياتي امريكا در عراق و سوريه، صرفاً براي طولاني كردن بحران تروريسم در عراق و سوريه است.  تنها فرضيه واقعي براي عمليات در رقه يا موصل بدون تكيه بر نيروهاي حكومتي در عراق و سوريه اين است كه در يك نمايش نظامي داعش از رقه و موصل خارج شود و نيروهاي امريكايي و كرد در آن مستقر شوند يا كارت مذاكراتي به دست آورند ولي باز سؤال اين است كه داعش بايد به كجا برود؟

سفر ژنرال عالي‌رتبه امريكا به شمال سوريه يا پذيرش ناتو در پروازهاي تجسسي به وسيله آواكس را بايد در برنامه‌اي جدي‌تر كه بين روسيه و امريكا در سوريه در جريان است قرار داد./922/101/ب3

منبع روزنامه جوان

ارسال نظرات