۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۲۸۵۱۸
رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی مطرح کرد؛

روش‌شناسی اجتهاد تنها نشریه روشی در علوم حوزوی و دانشگاهی

رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی با بیان این که نشریه روش شناسی اجتهاد نخستین و تنهاترین نشریه روشی در علوم حوزوی و دانشگاهی است، گفت: نوشتن مقالات روش شناسی سبب بارورساختن علم و قلم و توسعه آن می‌شود.
حجت الاسلام منصور مهدوی، رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی

حجت الاسلام منصور مهدوی، رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خاطرنشان کرد: در نشریات علمی، نشریه روشی و نشریه ای که بخواهد نگاه درجه دو به دانش داشته باشد، در علوم حوزوی و دانشگاهی وجود ندارد.

 

رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی با بیان این که نشریه روشی نگاه جهت گیری را تقویت می کند، اظهار داشت: نگاه درجه دو به دانش، در جهت گیری و محتوای هر دانشی تعیین کننده است؛ نشریه روشی در علوم حوزوی با عنوان «روش شناسی اجتهاد» نخستین نشریه در روش شناسی علوم حوزوی است که سعی می کند این نگاه ها را تقویت کند و زمینه تحول دانش و گسترش مرزهای دانش را فراهم کند.

 

وی افزود: در این نشریه باشگاه فکری از شخصیت هایی که در این زمینه کار کرده اند، تشکیل خواهد شد و برخی را برای فعالیت در این عرصه ترغیب و مطالبی را عرضه کنند.

 

حجت الاسلام مهدوی درباره مطالب اولین شماره نشریه روش شناسی اجتهاد تصریح کرد: در شماره اول این نشریه از کسانی که در این زمینه نظری داشتند و تا کنون نظر خود را منتشر نکرده بودند، استفاده شد که از آن جمله نظر آیت الله سید احمد مددی که صاحب روش فقهی و اصولی جدی است، مطالبی منتشر شد.

 

رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی با مشکل خواندن جمع آوری مطالب مرتبط با مباحث روشی گفت: با توجه به این که این بحث ها، مباحث های جدیدی بوده و کمتر به آنها پرداخته شده است، تهیه مطلب و مقاله در این رابطه، کاری مشکل خواهد بود و مباحث روان نیست و چند برابر پیدا کردن یک مقاله علمی، باید تلاش شود تا بتوان یک مقاله روشی پیدا کرد.

 

وی روش شناسی علوم را کاری سخت دانست و آن را دارای فواید بسیاری عنوان کرد و یادآور شد: فواید مقاله روشی بسیار بیشتر از یک مقاله علمی خواهد بود، چرا که می تواند به پشت صحنه دانش مراجعه کرد و این کار سبب می شود انسان این توان را پیدا کند تا به تولید دانش بپردازد و کار مشابهی انجام ندهد که معمولا افراد با خروجی های دانش رو به رو هستند.

 

حجت الاسلام مهدوی خاطرنشان کرد: کار روشی رفتن به پشت صحنه دانش و توانمندسازی فرد یا افرادی که کاری را می بینند، برای تولید است و به این خاطر، تأثیر و فایده آن بسیار بیشتر از مقالات معمولی علمی است.

 

رییس مؤسسه اشراق حکمت اسلامی به بیان مشخصات نخستین نشریه روش شناسی پرداخت و اظهار داشت: نشریه روشی در علوم حوزوی با عنوان «روش شناسی اجتهاد» به صورت فصل نامه بوده و نخستین شماره آن در صد صفحه و شمارگان کمتر از 1000 نسخه و با مبلغ 4000 تومان به فروش می رسد.

 

وی با بیان این که نوشتن مقالات روش شناسی سبب بارورساختن علم و قلم و توسعه آن می‌شود، تصریح کرد: علاقه مندان برای دسترسی به این نشریه می توانند به مکان هایی از جمله بوستان کتاب و اماکن فروش نشریات علمی مراجعه کرده و سعی خواهد شد در معرض خرید علاقه مندان قرار گیرد؛ از کسانی که در این زمینه فعالیتی داشته اند و یا علاقه مند پرداختن به این موضوع هستند، دعوت می شود تا هم علم و قلمشان بارور شود و هم دانش دیگران را توسعه دهند./822/ت302/ی

ارسال نظرات