۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۲۸۳۴۷
فروش برجام با خريد رسانه‌ها؛

اوباما صدها هزار دلار خرج توجيه برجام كرده است

همان برجامي كه غرب بسياري از تعهدات آن را يا عمل نكرده يا به صورت قطره‏چكاني برخي از تعهدات حاشيه‌اي را محقق ساخته، در داخل خود امريكا صدها هزار دلار خرجش شد تا رسانه‌هاي امريكايي در مدح و منقبتش بنويسند.
برجام

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا، همين تازگي‏ها بود كه بن رودز از دستياران اوباما از تشكيل اتاق پژواك خبري در طول مذاكرات با ايران خبر داد، حالا صندوق پلاگ‌شر در گزارشي كه خبرگزاري آسوشيتدپرس جمعه آن ‏را انتشار داده، گفته كه اين سازمان مبلغ 100 هزار دلار را در اختيار پايگاه «راديوي ملي عمومي»، با هدف گزارش‌دهي ‏درباره برنامه هسته‌اي ايران و موضوعات مربوط به امنيت هسته‌اي بين‌المللي قرار مي‌دهد. ‏ صندوق پلاگ‌شر ‏ سازماني است كه هدفش را ايجاد يك جهان ايمن با توسعه برنامه‌هاي لازم براي كاهش و حذف ذخاير ‏هسته‌اي دنيا اعلام كرده است.

 

درگزارش سالانه 33 صفحه‌اي پلاگ‌شر، ليستي از مؤسساتي نام برده شده كه براي تحليل‌هاي مرتبط با ايران، جلسات توجيهي و تعامل با رسانه‌ها و كار ‏روي ايران پول دريافت كرده‌اند. طبق اين گزارش، انجمن كنترل تسليحات 282 هزار و 500 دلار دريافت كرده است، مؤسسه بروكينگز، 225 هزار دلار و ‏شوراي آتلانتيك 182 هزار و 500 دلار دريافت كرده است. ‏ شوراي ملي ايرانيان امريكا نيز بيش از 281 هزار دلار دريافت كرده است، دانشگاه پرينستون نيز 70 هزار دلار براي ‏حمايت از تحليل‌‌هاي «سيدحسين موسويان» سفير و سخنگوي سابق هسته‌اي ايران، انتشارات و تعامل با سياستمداران ‏در خصوص طيفي از موضوعات مربوط به راه‌حل صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران دريافت كرده بود. ‏

 

اما جالب‌ترين پرداختي اين صندوق به جناح چپ لابي صهيونيستي در امريكا موسوم به «جي استريت» است كه بيش از نيم‌ميليون دلار است.

بر اساس اين گزارش «جي استريت» 576 هزار و 500 دلار گرفته تا از توافق هسته‌اي ايران حمايت كند.  جي استريت در آستانه رأي‌گيري مهم كنگره در خصوص تصويب يا بلوكه كردن برجام، در ژوئيه 2015، يك صفحه تبليغاتي كامل در روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز را در حمايت از برجام به كار گرفت و كنگره را ترغيب كرد تا از تخريب توافق هسته‌اي ايران خودداري كند.  وظيفه اصلي پلاگ‌شر، «ايجاد يك جهان ايمن و امن از طريق توسعه و سرمايه‌گذاري روي طرح‌هايي به منظور كاهش و در نهايت از بين بردن ذخاير هسته‌اي جهان» است اما نقش پشت پرده آن در حمايت از برجام در ماه جاري ميلادي بعد از اظهارات جنجالي «بن رودز» يكي از مشاوران ارشد سياست خارجي «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري امريكا مشخص شد. 

 

در مقاله نيويورك‌تايمز، رودز توصيف كرد كه چگونه دولت اوباما با سازمان‏هاي غيردولتي، كارشناسان هسته‌اي و حتي خبرنگاران براي قبولاندن برجام همكاري مي‌كرد.  رودز گفت: ما يك اتاق پژواك ايجاد كرده بوديم. گروه‌هاي خارجي همچون پلاگ‌شر» به اجراي مؤثر پيام دولت اوباما درباره برجام كمك كردند.

 

ظريف خواهان «اقدام عملي» غرب

وزير امور خارجه ايران بار ديگر از قدرت‌هاي غربي خواست موانع اجراي توافق هسته‌اي را با صدور بيانيه «اقدامات عملي» براي گسترش روابط اقتصادي انجام بدهند.

 

 محمدجواد ظريف روز شنبه اول خرداد در كنفرانس خبري مشترك با موري مك‌كولي، وزير خارجه نيوزيلند با اشاره به موانع بهره مندي اقتصادي ايران از توافق هسته‌اي گفت: «قسمتي از اينها با تعهداتي كه [قدرت‌هاي جهاني] در قالب برجام داشتند به صورت رسمي كنار گذاشته شده اما ما اعتقاد داريم اقدامات عملي هم بايد كنار بيانيه‌ها صورت بگيرد.» وزير خارجه ايران گفت كه با جان كري و فيليپ هاموند، وزراي خارجه امريكا و بريتانيا و همچنين فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، مذاكراتي داشته تا اقدامات عملي مورد نظر ايران انجام شود.  ظريف افزود: «اقدام براي تشويق بانك‌هاي اروپايي به صورت ويژه و مشخص براي همكاري با ايران توافق ديگري است كه صورت گرفته و قسمتي از اين توافق انجام شده و بخشي نيز در دست اقدام است.» ولي‌الله سيف، رئيس بانك مركزي ايران كه به تازگي به لندن سفر كرده است، در همايشي اعلام كرد با وجود رفع تحريم‌ها، اين كشور همچنان بيرون از نظام مالي جهاني مانده است.

 

محدوديت‌ انتقال يورو برداشته شد

رئيس هيئت كارشناسي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان از انتقال قسط اول بدهي شركت‌هاي هندي به حساب بانك مركزي در تركيه به يورو خبر داد.

 

حميد بعيدي‌نژاد در كانال تلگرام خود نوشت كه در چند روز گذشته در مسير اجراي حذف محدوديت‌ها اتفاقات خوبي به وقوع پيوسته است:  انتقال مبلغي معادل 750 ميليون دلار به يورو از قسط اول از پرداخت بدهي شركت‌هاي هندي به حساب بانك مركزي ايران در تركيه، نشان داد كه محدوديت‌هاي انتقال بانكي مبالغ بالا و همچنين تبديل آن مبالغ از ارزهايي مانند روپيه به يورو از ميان برداشته شده است. 

 

به دنبال لغو محدوديت‌هاي ورود كشتي‌هاي باري براي حمل نفت و مواد پتروشيمي و ديگر كالاها به بنادر ايران يا عزيمت آنها از ايران براي صادرات به بنادر خارجي از جمله به اروپا كه تبادلات كشتيراني از ايران و به ايران را باعث شده‌اند اولين كشتي فله‌اي نيز ( كه به حمل كالاهاي فله‌اي مانند گندم مي‌پردازند) همين روزها براي اولين بار به بندر هامبورگ وارد شد و مورد استقبال مقامات شهر قرار گرفت.  به نوشته بعيدي‌نژاد برقراري چندين رابطه كارگزاري مهم بانكي ميان بانك‌هاي ايراني و بانك‌هاي متوسط اروپايي براي اولين بار امكان انتقال ارز از بانك‌هاي ايراني به مؤسسات خارج از كشور را در هفته اخير تسهيل كرده است. بعيدي‌نژاد در ادامه افزود: در مجموع ديپلماسي بدون وقفه ادامه دارد و هدف كشور لغو تمامي محدوديت‌هاي بانكي و مالي و تجاري عليه مؤسسات و اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني است و كشورمان تا زماني كه تمامي مشكلات اجرايي لغو اين محدوديت‌ها همگي در اجرا رفع نشوند از پاي نمي‌نشيند، البته اين به يك عزم ملي و تلاش همگاني نياز دارد كه امروز تمامي سازمان‌هاي ذي‌ربط براي تحقق اين هدف در تلاش هستند./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات